Nieuwsberichten

Kerst 2022

Beste lezer,  Samen mochten we een fijne kerstviering beleven!  Het ‘Muzikaal Kerstverhaal’ werd gezongen door alle kinderen. Erg bijzonder om weer samen te zijn en het kerstverhaal te mogen horen. Een verhaal zo oud, maar ook in deze tijd juist zo van nu… Het verhaal van Licht, Hoop en Liefde. We hebben deze viering afgesloten met het gedicht ‘Krystleafde’ van www.fryskegedichten.com. Wij wensen u fijne kerstdagen en een gezond 2023!   Team CBS De Winde  Krystleafde  Wat dy hjir bringt  Wat ús hjir brocht Is de leafde Dy’t ik socht Yn de krystgedachte  It krystgefoel  Tegearre belibje   Mei-inoar as doel  Tegearre fiere  Tegearre wêze  Sjonge, lústerje  En it ferhaal wer lêze  It krystferhaal   Sa âld  En sa fan no  Fan leafde  En ljocht  Wat in grut kado…  Diel it ferhaal fan waarmte  Foar guon binne tiden dreech  Sjoch om nei elkoar  En hâld de leafde heech  De boadskip foar dy en my  Freget Moed Tink om elkoar Elke dei En net allinnich hjoed

Kleuters van de Winde bezoeken restaurant van der Valk

In de weken van het thema “Restaurant” mochten we beurtelings met drie kleutergroepen van basisschool ”de Winde” op bezoek bij restaurant van der Valk in Hurdegaryp. Wat een beleving voor de kleuters van onze school. We mochten aan een gedekte tafel zitten en ook echt iets te drinken bestellen en een brownie nuttigen. De kinderen vonden het prachtig dat ze werden bediend door de ober of serveerster. Ook kregen we echte koksmutsen op en gingen een kijkje nemen in de keuken. Wat groot! We voelden de kou uit de koelcel en zagen dat de soep al aan de kook was. Wat een ontdekking. We speelden al in ons speelrestaurant op school, maar nu zagen we het ook echt gebeuren. Dank aan het management en medewerkers van restaurant van der Valk voor deze mogelijkheid.

Bezoek aan de dorpstuin

Dinsdag 4 oktober, mochten de kinderen van groep 2 een bezoekje brengen aan de dorpstuin. Er waren drie activiteiten. De ene groep ging appels en peren plukken. We mochten met elkaar aan de perenboom schudden en daarna alle peren rapen en in de fruitkist leggen. Ook ging een groep samen met een vrijwilliger pompoenen plukken en boontjes doppen (waldbeantsjes) en de derde groep ging een insectenhotel maken en frambozen plukken Natuurlijk mochten we na een wandeling door de tuin ook nog van het fruit eten. Wat fijn dat er zoveel vrijwilligers in de dorpstuin zijn die dat ons ons willen laten zien

Schoolreisje groep 1-2

Donderdag 22 september was het eindelijk zo ver! We gingen met de groepen 1 en 2 op schoolreisje naar Nienoord. Er kwam een grote dubbeldekker voorrijden bij school met daarin een hele aardige buschauffeur.  Hij moest wel even wennen aan het geluid van de enthousiaste kinderen in de bus op de heenreis. Het weer zat erg mee, dus we konden de hele dag lekker buiten spelen. We hebben geklommen, gegleden, gerend en vooral heel veel lol gemaakt. Hoogtepunt was toch wel het ritje in het treintje en het lekkere bakje patat!  Aan het einde was het een stuk rustiger in de bus…de kinderen waren uitgeteld.

Afscheid juf Tjitske

Op woensdag 13 juli hebben we, als school, afscheid genomen van juf Tjitske. Ze heeft 16 jaar op de Winde gewerkt! We hebben voor haar gezongen in de grote zaal. Ook heeft ze afscheid genomen van haar kleutergroep, het was een feestelijke dag. Juf Tjitske gaat werken op een basisschool in Nunspeet. We wensen haar alle goeds toe en heel veel werkplezier!

Groep 1/2 a naar de dorpstuin

Dinsdag 29 maart hebben de kinderen van groep 2 weer een bezoekje gebracht aan de Dorpstuin. We gingen kijken of onze bloembollen, die we in oktober hadden gepland, al in bloei stonden. De bolletjes bloeiden erg vroeg dit jaar, dus sommige waren zelfs alweer uitgebloeid. De tuin was nu wel erg kaal, maar we zagen wel dat alles weer begon te groeien. We hebben afgesproken om na de zomervakantie weer naar de dorpstuin te gaan. Dan kunnen we vast en zeker heerlijke dingen plukken.